TikTok vs YouTube: Vilket är bäst för dig?

TikTok och Youtube är två populära videodelningsplattformar. Men vilket är bättre för innehållsmarknadsförare, och bör du verkligen gynna den ena framför den andra?

TikTok och Youtube är två populära videodelningsplattformar. Men vilket är bättre för innehållsmarknadsförare, och bör du verkligen gynna den ena framför den andra?

TikTok vs Youtube vad är bäst för dig?

Innehållsförteckning

Innehållsmarknadsförare använder videoinnehåll mer än någonsin.

I år, 2022, använder 86 % av företagen video som marknadsföringsverktyg.

Bortsett från uppkomsten av TikTok, särskilt under pandemin , skapar fler marknadsförare videor, och 46% av marknadsförarna sa att det berodde på att videor hade blivit lättare att utveckla internt.

Över hela världen är YouTube en del av de tre bästa sociala medienätverken. TikTok är inte där ännu, även om det stadigt klättrar i graderna på nr 5.

Bara för att TikTok är nyare betyder det inte att du måste allokera alla dina videobudgetar till det.

Att välja mellan de två kräver noggrann eftertanke och övervägande. Du måste ta hänsyn till innehållstyp, målgrupp, engagemang och utgifter för att påverka marknadsföringen.

Så vilken av dessa två virala videoplattformar är mer meningsfulla för ditt företag?
Låt oss jämföra lite närmare vad det innebär att använda den ena plattformen kontra den andra.

Vad är TikTok?

vad är tiktok?

Efter att det kinesiska teknikföretaget ByteDance förvärvade Musical.ly 2017 portades dess teknologi. Således föddes TikTok. 

TikTok (lokalt kallat Douyin) är en användarvänlig social medieplattform som tillåter användare att skapa kortformade videor.

Med en gratis videoredigerare i appen kan vem som helst lägga till filter, klistermärken och text-till-tal för en 15-sekunders video.

TikTok har över en miljard användare varje månad, vilket gjorde den till den mest nedladdade appen i världen under 2021.

Vad är YouTube?

vad är youtube?

Med över 2,1 miljarder aktiva användare varje månad har videodelningsplattformen funnits mycket längre. YouTube lanserades 2005 och har varit stöttepelaren för att dela videoinnehåll.

Tre tidigare PayPal-anställda grundade YouTube som ett sätt för människor att ha kul med att dela sina hemmavideor. (Kommer du ihåg de första virala YouTube-videorna?)

Jämfört med TikTok är YouTube-videor mycket längre.

Målgrupp för TikTok vs. YouTube

TikTok har en yngre publik

Om du marknadsför till tonåringar, aka, Gen Z (och i förlängningen, Generation Alpha som blir tonåringar nästa år), är TikTok en stark satsning.

Detta betyder att TikTok är särskilt populärt bland Gen Z medan fler och fler vuxna också stadigt blir appanvändare.
Observera att yngre barn i åldern 12 och uppåt kan komma åt TikTok (appen kräver minst 12 års ålder för att få en profil).

Gen Z och Millennials är mer benägna att lita på YouTubers

Det finns flera sätt att skapa en XML-webbplatskarta i WordPress. Vi kommer att visa dig tre populära metoder för att skapa en XML-webbplatskarta i WordPress, och du kan välja en som fungerar bäst för dig.

Enligt YouTube Culture And Trends Report 2022 tittar 83 % av Gen Z på lugnande innehåll på YouTube för att hjälpa dem att slappna av.

Slutligen, i en undersökning av Ypulse, var YouTubers de mest betrodda offentliga personerna (31%) bland de tillfrågade, och slog TikTokers med 12%.

TikTok vs. YouTube: Innehållsformat och längd

TikTok har en maximal längd på tre minuter. TikTok rekommenderar optimala 21 till 34 sekunder för att hålla tittarna intresserade, men genomsnittliga videor varar 15 – 60 sekunder.

Även om det lämnar lite utrymme för fullständiga förklarande videor, kan du fortfarande skapa kvalitetsinnehåll på språng och förvandla det till en icke-kronologisk serie.

TikTok föredrar kortformade videor med ett bildförhållande på 9:16; den är vertikalt optimerad för mobila enheter.

Plattformen har också TikTok LIVE, en funktion för kreatörer att få kontakt med sin publik i realtid (tänk på frågor och svar eller konsertupplevelser).

Lämna de längre videorna till YouTube

Verifierade konton på YouTube kan köra upp till två timmars video, medan overifierade konton bara kan ladda upp 15 minuter. Den genomsnittliga längden för videor är  11,7 minuter.

Medan YouTube-videor är populära på mobila enheter (49,3 % tittar på mobil YouTube), förväntas antalet minska eftersom YouTube fortsätter att vara tillgängligt på stationära och TV-enheter.

Tänk på bildförhållandet 16:9 eftersom YouTube-appar blir mer populära med smarta TV-apparater, spelkonsoler och andra prylar.

YouTube lanserade sin livestream-funktion för kreatörer redan 2011.

Plattformen är känd för sina spellivsströmmar, Superbowl, OS och mer.

Dessutom kan YouTubers skapa innehållsspellistor, så att tittarna kan njuta av musikströmning och relaterat innehåll i timmar med ett autouppspelningsalternativ.

Den genomsnittliga tiden per dag för båda kanalerna är cirka 45 minuter, där TikTok vinner med ett hårstrå på 45,8 minuter jämfört med YouTubes 45,6 minuter.

TikTok-annonsformat

För TikTok-annonsformat har du följande alternativ:

  • TopView : Ett uppseendeväckande, distraktionsfritt videoformat på 60 sekunder.
  • In-Feed-annonser : En inbyggd annonstyp som integreras sömlöst i en tittares ”För dig”-sida.
  • Branded Hashtag Challenge: En UGC (användargenererat innehåll) som använder ditt varumärkes hashtag-kampanj.
  • Märkeseffekter:  Märkesmärkta klistermärken, filter eller specialeffekter.

YouTubes annonsformat

För videor som har funktioner för intäktsgenerering för annonser är följande videoannonsformat tillgängliga för företagskonton på YouTube.

  • Överhoppningsbara videoannonser: En videoannons med ett alternativ för tittarna att hoppa över efter fem sekunder.
  • Ej överhoppningsbara videoannonser: Dessa annonser tillåter inte tittare att hoppa över den här vanligtvis 15–20 sekunder långa videon.
  • Bumperannonser : Upp till sex sekunder långa, dessa annonser måste ses innan en video visas.
  • Överlagringsannonser : Dessa annonser visas endast på datorer och tar upp de nedre 20 % av skärmen i en video.

YouTube-videor kan tjäna pengar och kan tjäna delade annonsintäkter.

Att skapa företagskonton är gratis på båda plattformarna. Tänk på att TikTok har ett minimum på $50 för en annonsutgift, medan YouTube Ads erbjuder $100 i gratis krediter när du spenderar $50 på videoannonser.

 

Sammanfattning

Ska du gynna det ena framför det andra?

På ytan har TikTok.com 318,2 miljoner organisk trafik och YouTube.com har 646 miljarder.

För betald är TikTok-trafiken 643 600, medan YouTube når 65,1 miljoner.

YouTube och TikTok är här för att stanna, och även om YouTubes trafik verkar större, är TikToks snabba uppgång till toppen en att hålla utkik efter.

Vanligtvis är båda idealiska för marknadsförare som investerar i videomarknadsföring; 87 % av marknadsförarna säger att video har hjälpt dem att öka sin trafik och 82 % på uppehållstid.

Den bästa plattformen beror på ditt varumärke och vilken typ av innehåll du har resurser för, kundens köpcykel, dina mål för sociala medier och din budget.

När den används på ett klokt sätt, vilket av de två du väljer kommer att gynna ditt företag i det långa loppet.

Offertförfrågan

Tack för ditt meddelande!
Vi återkommer inom kort

Har du fler frågor eller funderingar är du välkommen att maila oss på info@webbofsweden.se