SEO trender 2022 – Detta ska du ha koll på!

AI kommer att ha en större inverkan på SEO:

Artificiell intelligens (AI) förändrar hur människor interagerar med onlineinnehåll. Tack vare denna intelligenta algoritm som vi alla känner till, visar den oss de saker som vi gillar mest och underlättar våra sökningar på nätverket. Nu brukar sökmotorer inte dela med sig av sina teknologier och framsteg men man tror att det kommer att förbättra användarupplevelsen under deras sökning. Faktorer som sträcker sig från klickfrekvens till tid på sidan kan komma att inkluderas. För att göra detta måste du fängsla och engagera läsarna med användbart och välorganiserat innehåll. Det gör också att dina användare lättare kan hitta dig, på vilken plattform som helst.

Röstsökningar

Tack vare innovationer som Google Assistant, Apples Siri och Amazons Alexa har röstsökningstekniken kommit långt. I takt med att tekniken har förbättrats har den också blivit mer populär. Andelen hushåll som äger en smart högtalare år 2022 beräknas vara 55 %. Det gör att röstsökning ökar avsevärt för varje år som går.
För att förbättra din SEO inom detta specifika sökområde bör du fokusera på nyckelord, och längre fraser, röstsökningar tenderar att fungera bäst med längre fraser naturligt. När folk skriver tenderar de att förkorta.

Hejdå BERT, hej MUM

I och med lanseringen av BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) 2019 blev Googles algoritm alltmer kapabel att förstå sambandet mellan ord och avsikten bakom en sökfråga.

BERT kom som ett nytt tillvägagångssätt som gjorde det möjligt för Google att betjäna röstassistentanvändare. Människor skrev inte längre sökfrågor; de talade dem. Sättet som människor kommunicerar på är mycket mer konversationsmässigt och flytande, så Google var tvungen att anpassa sin algoritm på lämpligt sätt med hjälp av NLP- och AI-teknik.

Men BERT var bara början. Under Google I/O 2021-konferensen tillkännagav företaget en ny modell för att tolka och betjäna sina användare; de kallade det Multitask United Model, eller MUM.

Enkelt uttryckt är MUM en AI-modell som kan förstå användarens känslor, sammanhang, abstraktioner och avsikter, från vilken den ger relevanta svar som är unika för användarens fråga. Med hjälp av MUM behöver användare inte göra flera frågor förrän de hittar rätt sökord som ger dem det önskade svaret.

Istället kommer Google att presentera de resultat de vill ha med en konversationsfråga.
MUM:s multimodalitet innebär att användare kan kombinera text, bilder och röst för att få relevanta resultat för sina frågor.

Passage Ranking: Ranka ett utdrag

Passage ranking gick faktiskt ”live” i februari 2021 men låt oss förklara lite mer.

Google har sagt att deras algoritm skulle titta på några av de ”starkare signalerna om en sida – till exempel sidrubriker eller rubriker – för att förstå vilka resultat som var mest relevanta för en fråga.”

För närvarande finns det inte mycket information om de bästa sätten att rangordna för en specifik passage. Faktum är att passager nästan är motsatsen till ett nyckelord – de är mycket flyktiga och kontextspecifika.

Som Googles representanter har sagt, för att ranka en passage är det bäst att arbeta med traditionella signaler som sidrubriker och rubriker.

Core Web Vitals: UX får en helt ny mening

När de tillkännagav uppdateringen i maj 2020 sa de att de gradvis skulle göra ändringarna, i hopp om att slutföra reformerna i slutet av augusti 2021. Nu när tiden är ute har Google lanserat den fullständiga uppdateringen av sin algoritm.

Det mest framträdande inslaget i den nya uppdateringen av sidupplevelsen är Core Web Vitals, en uppsättning mätvärden som mäter en sidas laddningshastighet ur ett användarupplevelseperspektiv:

Largest Contentful Paint (LCP): Mäter laddningsprestanda. Google rekommenderar att du siktar på en LCP under 2,5 sekunder efter att en sida börjar laddas.

First Input Delay (FID): Mäter interaktivitet. Google rekommenderar en FID på mindre än 100 millisekunder.

Cumulative Layout Shift (CLS): Mäter visuell stabilitet. Google rekommenderar ett CLS-poäng på mindre än 0,1.

I en användarupplevelsecentrerad värld kommer du att tvingas optimera din webbplats för att uppfylla de rekommenderade Core Web Vitals-poängen, vi på hjälper dig att optimera din hemsida för att uppfylla kraven.

Summering

2021 har varit ett spännande år för SEO-utövare. Även om de flesta av ändringarna kom från tillkännagivanden som gjordes 2020, visar förändringarna ett ökande fokus på AI-baserade resultat som blandar sidor, video och andra medier.

UX är viktigare än någonsin, och endast marknadsförare som kan se bortom de tekniska egenskaperna i sitt SEO-arbete kommer att kunna lyckas.

Offertförfrågan

Tack för ditt meddelande!
Vi återkommer inom kort

Har du fler frågor eller funderingar är du välkommen att maila oss på info@webbofsweden.se