Vad är lokal SEO?

Lokal SEO är en uppsättning tekniker som hjälper dig att rankas i sökmotorerna för specifika geografiska platser.

Lokal SEO är när du optimerar din hemsida för ett specifikt lokalt område istället för generellt som med ordinarie sökmotoroptimering.

Lokal sökning är en integrerad del av alla SEO-strategier som riktar sig till kunder i en specifik region, stad eller stadsdel.

Enkelt uttryckt är lokal SEO där du fokuserar för att förbättra din ranking och synlighet i lokala sökresultat som Googles Map Pack/Local Pack.

Organisk SEO är hur du förbättrar webbsidors rankningar i organisk sökning. Hur din webbplats rankas i dessa organiska resultat kan också påverka din Local Pack-ranking positivt.

Organiska listor är ytterligare en bra möjlighet för ditt lokala företag att visas inför motiverade sökare när Google fastställer att frågan har lokal avsikt.

Så även om lokal och organisk SEO är sammankopplade på dessa sätt, kräver var och en en unik strategi med olika optimeringsteknik.

Låt oss börja från början – vad är lokal SEO och varför spelar lokal sökning någon roll?

Innehållsförteckning

Varför ska jag implementera lokal SEO?

Lokal SEO är metoden för sökmotoroptimering för lokala sökresultat.

På Google betyder det att du hjälper din företagsinformation i Local Pack/Map Pack att rankas högre och visas oftare som svar på en större mängd relevanta frågor.

Tänk på förra gången du var ute i världen och letade efter något du behövde. Kanske var det [herrskor], eller [dagvårdare] eller [coworking spaces].

Googles uppdrag är att ge de som söker det bästa svaret för alla frågor.

Och när dess algoritmer upptäcker att din avsikt är lokal – att du letar efter något i området runt dig – kommer dessa Map Pack-resultat att dyka upp på den första sidan av sökresultaten.

De kan också kompletteras med organiska resultat om företag och tjänster i ditt lokala område.

Om du söker efter något som [Mexikanska restauranger öppnar nu] kan lokala resultat visas som standardvy ovanför allt organiskt innehåll. Google har upptäckt att du har ett omedelbart, lokalt behov.

Att följa Googles riktlinjer för webbansvariga och skapa en bra användarupplevelse på din webbplats är bästa praxis för SEO i allmänhet.

Detta är viktigt om du vill att din webbplats ska rankas i organiska sökresultat där Google har bestämt att det finns en lokal avsikt med frågan.

Men du kan visas i kartpaketet utan att ens ha en webbplats, eftersom MapPack-resultaten till stor del baseras på din Google Business Profile (GBP)-lista. De kan innehålla information som Google har sammanställt från andra platser på webben och även användarförslag.

Google har också en separat uppsättning riktlinjer för lokal SEO , den viktigaste av dessa är dess ” Riktlinjer för att representera ditt företag på Google ”.

Dessa riktlinjer är viktiga för att maximera din synlighet i kartpaketet och för att undvika att ditt företag stängs av.

Ibland kommer vi att prata om Googles sökalgoritmer, teknisk SEO för din webbplats, optimering på sidan av dina webbsidor, etc. Dessa ämnen hänvisar till dina möjligheter att visas i lokala organiska resultat och att stödja Map Pack-rankningar med din webbplats närvaro.

 

Få hjälp med din lokala SEO

Förbättra din synlighet online, nå nya kunder och öka försäljningen!

Varför lokal sökning är viktigt

Här är statistik som visar hur viktig lokal sökning är för företag:

  • Enligt Google besöker 76 % av personer som gör en lokal sökning på sin smartphone ett företag inom 24 timmar, och 28 % av dessa sökningar resulterar i ett köp.
  • 30 % av alla sökningar den bearbetar är relaterade till plats, också enligt Google.
  • 61 % av konsumenterna sa i en färsk lokal sökundersökning att de söker lokalt varje dag.
  • En färsk lokal SEO-undersökning visade att 82 % av konsumenterna läser onlinerecensioner för företag under en lokal sökning och spenderar nästan 14 minuter på att göra det innan de fattar ett beslut.
  • 86 % av människorna litar på Google Maps för att hitta platsen för ett företag.
  • Yelp visas i de fem bästa sökresultaten för SMB-sökningar 92 % av gångerna .
  • Över hela världen sa 74 % av butikshandlare som sökte innan de fysiskt kom till butiken att de sökte efter saker som [närmaste butik nära dem], [platser], [på lager nära dem] och andra typer av hyperlokal information.
  • Mer än hälften av internetanvändarna världen över använder en mobil enhet för sina lokala sökningar.
  • 83 % av de som söker använder Google Sök för att lära sig mer om närliggande företag; 55 % använder Google Maps, 44 % Apple Maps, 39 % vänder sig till Yahoo och 31 % väljer bing.

Google bestämmer lokal rankning

lokal-seo-förbättra-din-lokal-ranking-webbofsweden

Google håller sina organiska sökrankningsalgoritmer en noga bevakad hemlighet men är mycket mer öppen med vad som krävs för att rankas i lokala resultat.

De tre huvudkategorierna av lokala rankningsfaktorer, enligt Google, är:

  • Relevans.
  • Distans.
  • Framträdande.


Lägg till så komplett och detaljerad företagsinformation för att hjälpa Google att bättre förstå ditt företag och matcha din profil med relevanta sökningar”, säger Google i sin hjälpresurs om hur du kan förbättra din lokala ranking.

Google definierar avstånd som ”hur långt varje potentiellt sökresultat är från platstermen som används i en sökning. Om en användare inte anger en plats i sin sökning, beräknar vi avstånd baserat på vad vi vet om deras plats.”

Framträdande i detta sammanhang hänvisar till hur välkänd Google anser att verksamheten är. Detta är kanske den mest komplexa av de lokala rankningsfaktorkategorierna, eftersom sökalgoritmer också försöker inkludera offline framträdande plats i ekvationen.

Förbättra din lokala söknärvaro

Lokal SEO är en sökmotoroptimering som är mycket fördelaktig för dig. För ägare till små företag är det viktig att du finslipar dina tjänster och att dina kunder är nöjda innan du expanderar verksamheten. Koncentrera dig på nyckelord som inte är svåra att ranka på och som är relevanta för din fysiska butik/salong. Lokal sökoptimering hjälper dig att ranka högt i ditt närområde. När du har gjort det kommer mun-till-mun-metoden att göra resten av jobbet.  Det är kanske de som besöker staden som du är verksam i och väljer din butik/salong för att de bara har hört gott om den. Fokusera på resurserna som du har istället för att tävla med väl sökmotoroptimerade hemsidor som inte ens är i samma region eller område som du är. 
Tveka inte att kontakta oss för att få hjälp med din lokala SEO.

Få hjälp med din lokala SEO

Förbättra din synlighet online, nå nya kunder och öka försäljningen!

Boka ett digitalt, kravlöst och kostnadsfritt rådgivningsmöte med en av våra digitala specialister.

Kontakta oss idag och få en kostnadsfri affärsgranskning och konsultation.

Offertförfrågan

Tack för ditt meddelande!
Vi återkommer inom kort

Har du fler frågor eller funderingar är du välkommen att maila oss på info@webbofsweden.se