Google Analytics stängs ner 1 juli 2023

Google lägger ner Universal Analytics 2023

Google Analytics 4 är den nya standarden

Google meddelade nyligen att Google Universal Analytics, den gamla versionen av analysverktyget som de flesta använder, kommer att stängas den 1 juli nästa år.
Så nu är det dags att börja lära sig Google Analytics 4 (GA4).

Som tur är kan du köra Universal Analytics parallellt med GA4. Det är ett nytt sätt att mäta trafiken på sajten och många gamla funktioner har skalats bort. Så du kan sakta men säkert bekanta dig med de nya analysverktygen, men nu börjar tiden ta slut.
Från och med den 1 juli nästa år kommer Google Universal Analytics att sluta ta emot data.

Enterprise-kunder som använder en version kallad Analytics 360 kommer dock att få till oktober nästa år på sig innan dessa egendomar slutar ta emot data.
Enterprise-kunder som använder Analytics 360-versionen har på sig till 1:a oktober nästa år sedan slutar även de egendomarna att ta emot data.

Samtidigt verkar Google väldigt angelägen om att lägga ner den gamla versionen av Analytics. För det är också planerat att bara behålla de gamla uppgifterna i sex månader efter att egendomarna slutat ta emot data. Om ni vill behålla era data rekommenderar Google att man exporterar datan innan tiden går ut.

Varför?

Google vill alltså gå vidare från Universal Analytics på grund av dess oförmåga att leverera plattformsoberoende insikter. Medan GA4 å andra sidan kan mäta data över webbplatser och appar. Genom att inte förlita sig enbart på cookies och använda en händelsebaserad datamodell kan Google Analytics 4 fungera på flera plattformar. Detta gör det till en mer framtidssäker lösning.

Dessutom sägs GA4 erbjuda mer integritetsskydd, vilket blir allt viktigare för webbanvändare:

”Det hjälper företag att möta förändrade behov och användarförväntningar, med mer omfattande och detaljerade kontroller för datainsamling och användning. Viktigt är att Google Analytics 4 inte längre lagrar IP-adresser. Dessa lösningar och kontroller är särskilt nödvändiga i dagens internationella datasekretesslandskap, där användare i allt högre grad förväntar sig mer integritetsskydd och kontroll över sin data.”

Google Analytics 4 är utformad för att uppfylla ett antal viktiga affärsmål, som att öka försäljningen eller appinstallationer, generera potentiella kunder och koppla samman online och offline kundengagemang.

Här är fler fördelar med GA4:

Insikter över beröringspunkter:
Få en fullständig bild av kundens livscykel med en mätmodell som inte är fragmenterad av plattform eller organiserad i oberoende sessioner.
Datadriven attribution:
Tilldelar attributionskredit till mer än bara det senaste klicket, vilket hjälper dig att förstå hur olika marknadsföringsaktiviteter tillsammans påverkar konverteringar.
Mer värdefull data:
Maskininlärning genererar prediktiva insikter om användarbeteende och omvandlingar, skapar nya målgrupper med användare som sannolikt kommer att köpa eller churna, och automatiskt dyker upp kritiska insikter.
Mer handlingsbar data:
Utökade integrationer med andra Google-produkter, som Google Ads, fungerar över GA4s kombinerade webb- och appdata, vilket gör det enkelt att använda Analytics-insikter för att optimera annonskampanjer.
Byggd för företag:
Nya under- och samlade egendomar i Analytics 360 låter dig anpassa strukturen för dina Google Analytics 4-egendomar för att möta behoven för datastyrning.

Vad innebär det för dig? 

Efter den 1 juli 2023 kan ni komma åt tidigare bearbetad data i din Universal Analytics-egendom i minst sex månader.

Om ni skapade din egendom före den 14 oktober 2020 använder ni troligen en Universal Analytics-egendom.
Om ni skapade egendomen efter den 14 oktober 2020 använder ni troligen en Google Analytics 4-egendom och i så fall behöver du inte göra något.

Är ni osäkra på vad ni använder ? Ta kontakt med oss så hjälper vi gärna till med att kontrollera vad ni använder och hur vi kan smidigast övergå till det nya Analytics.
Vi hjälper våra kunder med att synas på Google genom sökoptimering och analys av deras sidor för att uppnå hög rankning och öka deras försäljning.

 

Offertförfrågan

Tack för ditt meddelande!
Vi återkommer inom kort

Har du fler frågor eller funderingar är du välkommen att maila oss på info@webbofsweden.se